إعلان

الآن بجميع مكتبات مصر والوطن العربي --------->>>>> (( أحدث إصدارات الكاتب عادل إدريس المسلمي..... " الزناتي حنيفة -العجب ألوان - مقرمشات ساخرة " عن دار الراية للنشر والتوزيع ))<<<<<------


السبت، 18 مارس، 2017

القوة الناعمة


جلسا يتناوبا شد الأنفاس من الجوزة المعمرة بصنف من الواضح أنه هاي فاي فضرب في النخاشيش فطوح الدماغ فقال أحدهم ...
- اللي قولي يا سديكي العزيز سحس أنا بأسمع كلام مش فاهمه من الناس اللي بترغي كل يوم في التلفسيون وبصفتك يعني مسكف ومعاك شهادة عليا بس الزمن رقصك وشحططك ورماك عندي.. هي إيه الكوة الناعمة دي؟
عدل سحس من جلسته وشد نفس وأخرجه يتراقص علي واحده وربع...
- سؤال جامد أوي يا عيسوي يخرب عقلك .. ده واحد يا سيدي خواجه أسمه جوزيف ناي مدرس كبير في جامعة أمريكية طلع علينا وقال أن في حاجة أسمها القوة الناعمة وبالافرنجي تنطق Soft power وهي القدرة علي الجذب والضم من غير إكراه أو استخدام القوة يعنى مش بالعافية وبكده تقدر تأثر علي الشعوب وتلمهم حواليك وتبقي زى الفل ودماغك تبقي آخر راحة وميه ميه.
- يا راااااااااااجل وده بقي اللي عمل النزريه اللي اسمها زوفت برر دي طبعا قبض منها دوررات تعبي شوالين.. صح؟.
- أكيد ماهو تعب بردو وهرش دماغه كام سنة وسهر وقرايه وتجارب.
- تصدق بالله يا سديقي .. ده إحنا ناس في الاستكانيس خالص ولا لينا لزمة ونستاهل الضرب بالجزمة.
- ليه بس؟.
- يابا كوة ناعمة إيه وزوفت برر إيه اللي الحاج باى ده تعب وسهر وهرش دماغه علشان يطلع لينا بالنزريه دي .. ده إحنا أصل الكوة الناعمة.
- إزاي .. فهمنى؟.
- شد لك نفس وأكتم وطلع علي مهلك أوي وأنا ها أفهمك يا متعلم .
- مساء الفل عليك .. قول يا هندسة ...
- بص علي المزة اللى ماشية هناك دى .. دي كوة ناعمة ولا مش كوة ناعمة يا عم الحاج؟.
- يا رااااااااااااجل معقول .. ده غير اللي في دماغ الراجل خالص؟.
- ومش معقول ليه.. ودماغ إيه .. طيب ها أسألك سؤال ؟
- أسأل .
- الراجل اللي أسمه زوزيف باي ده وصف الكوة الناعمة وقال إيه؟
- قال هي القدرة علي الجذب والضم.
- الله عليك يا حبيب والديك .. ها اثبت لك كلامي من غير ما نتعب نفسينا.
- قول وأنا سامعك .
- طب شد نفس تاني عميييق خليه يشعشع في نافوخك وناولني عقلك.
- مسااااء الجمال .. معاك عقلي وعلي الهوا مباشرة.
- و أنت مروح خذ معاك هدية حلوة للمودام بتاعتك وتبع هواها .. يعنى لو بتحب تتريح هات لها إزازة ريحة ويا ريت تكون ماركة بتشعشع في الجو زى مثلا الهوا هوايا أو بحبك أنت وبس ولو بتحب الحلويات هات تشكيلة مع حتة قشطة ولو بتحب الكباب خش عليها بكيلو مشكل بالسلطات وما تنساش البابا غنوج ولو بتحب الكوارع عدي علي مسمط الحبايب وزود ممبار ولو أنت بقي واد ميه ميه وأستاذ في فن الدلع الأصلي خش عليها بشبشب أحمر بفيونكة ع الجنب كعب عالي .. و أووووبا بقي هاتشوف ألوان السما السبعة من اللي ها يحصلك يا برنس البرنسات .. ها تلاقي أحلي حضن أتحضن في تاريخ الحنان كله من أيام جدك مينا لغاية دلوقت.. بجذب وضم وكل علامات التشكيل في اللغتو العربيتو الفوسحي.. وأبقي قابلنى لو عرفت تفلفص منها .. صح الكلام ولا مش صح؟.
- آه صح .. أهو ده الكلام .. الله ينور عليك.
- يا با ده إحنا اللي عندنا أصل الكوة الناعمة مش الخواجات وإحنا أصل النزريات بس ماعندناش دماغ نفكر بيها من ساعة لما خدوها منا علي سبيل الأمانة وأدونا بدلها فردة جزمة قديمة .. يعنى لو كل واحد متجوز ظبط مراته بكلمة حلوة تضرب في نافوخها ولا بهدية علي قده تلهلب مشاعرها ها تلاقي الأحضان عامله فيضان ومش ها تلاقي ست بتشتكي وبتدعي علي جوزها في ساعة عصرية أن عزرائيل يحضنه ولا ها تلاقي راجل قاعد علي قهوة زهقان وبيلعن سلسفيل اليوم اللي أتجوز فيه ولا حد من النوشتاء يطلعلك ويقولك عاوزين نعمل ثورة تالتة تاني علمي علوم تطلع من مدرسة الربيع العربي الثانوية المشتركة .. ماهو كله ها يكون هايص ولايص.. ماهو يا سديقي المثل بيقول إيه.. .
" أحضن مراتك ها تعرف تعيش حياتك .. ما تحضنهاش .. ما ها تتنهاش ".
- شد يا برنس البرنسات .. آل نزريات آل .. أنت قولتلي الراجل الخواجة ده أسمه إيه؟
- جوزبف ناي.
- طب أبعت له مسشز علي المشانزر وقول له حبيبك عيسوي بيقولك باي.
تحياتي
إرسال تعليق