إعلان

الآن بجميع مكتبات مصر والوطن العربي --------->>>>> (( أحدث إصدارات الكاتب عادل إدريس المسلمي..... " الزناتي حنيفة -العجب ألوان - مقرمشات ساخرة " عن دار الراية للنشر والتوزيع ))<<<<<------


الاثنين، 11 مارس، 2013

مطلوب نملة حوله شمال



         نعم مطلوب نملة حوله شمال.... هذا ما قالته لنا الشيخة سوكة عندما لجأنا إليها أخيرا بعدما احترنا وأحتار دليلنا ولم نعد نعرف إلى أين نحن ذاهبون وتطوحت رؤوسنا هنا وهناك بحثا عن المخارج للغمة التى ضربتنا وصرنا متبلدين وراحت عقولنا تجاه اللامعقول وأصبحنا قاب قوسين أو أدنى من الجنان البامبوزى وهو أخطر أنواع الجنان على الإطلاق فبعد أن كان هذا المرض خامدا قرابة قرن من الزمان عاد نشطا بفعل فاعل  فإذا ضرب الدماغ قل يا رحمن يا رحيم ومن بداية أعراضه أن الشخص إذا أبتلته البامبوزيا تأتيه حالة توهان شديدة تجعله ينسى أسمه فإذا كان أسمه حسن يقول لك عزيزة وإن كانت ليلى تقول لك حسنين.
        وإذا تملك هذا المرض  شخصا وأستفحل يظل يرقص طوال اليوم إلى أن تخار قواه ويفقد وعيه ويسجل التاريخ أن كل من ضربهم الجنان البامبوزى انتهت حياتهم بالانتحار رقصا وهذا ما هو  يحدث الآن فنرى الرقص على ودنه فى كل مكان تحت شعار "رقصنى يا جدع و بلاش عتاب".
         وحلقات الرقص المنصوبة الآن فى كل مكان بالمحروسة متنوعة فتجد من يرقص ليبرالى على أنغام أغنية  ريكى مارتن لابومبا La Bomba وهناك من  يرقص الوسطية  على موسيقى التت الرعاش كون أنها تهز الوسط كما يجب وهناك الرقص المستقل على أنغام  فار أواى   Far Away أما المحتشمين فقد رأوا أن يبتعدوا بعيدا عن هؤلاء  كونهم يرقصون الرقص الماجن الخليع وفضلوا أن ينصبوا حلقات الرقص بعيدا عنهم وأن يتراقصوا على الدفوف وضرب الكفوف رقصة الحجالة.
-       هى إيه الحكاية يا شبخة سوكة ؟.
ضحكت بصوت عال وهزت رأسها بسخرية وزادت من البخور على النار و قالت :
-   معمول للمحروسة عمل مكتوب على عضمة ورك نملة حوله  ومتعلق على نخلة بلح زغلول مزروعة على جبل الهوءة واللي عامله للمحروسة سخر جن مصور لا هو جن أحمر ولا هو جن أزرق يعنى متعدد الألوان تقدر تقول تكنى كلر ومش باين له مله يعنى لا هو مسلم ولا مسيحي ولا يهودي ولا حتى ماسونى.
-       يا ساتر أستريا رب ...  أمال لما هو حتى مش ماسونى يبقى جنس أمه إيه؟.
-   اللي أنت شايفه بيحصل ده فى المحروسة من أعمال جن ما عداش عليا قبل كده ولا حتى سمعت عنه من فطاحل السحرة ولا من خالتى الشيخة نرجس فرط الرمان اللى كان بينضرب بيها المثل زمان وهى اللى فكت العمل المعمول للسلطان قلاوون وعلشان نقدر نفك العمل  يبقى لازم نجيب نمله حوله شمال علشان تتعرف عليه.
-       طيب ما ينفعش حوله يمين؟.
-   يا عم الحاج ما تغلبنيش ما قلت لك  لازم نمله حوله شمال علشان تروح طوالى على جبل الهوءة لأنها لو حوله يمين ها تروح على جبل النوءة وها تتوه مننا.
-       ودى ها نجبها منين؟.
-   أعملوا إعلان فى كل القنوات وروحوا لصيادي الأحناش وصيادي السحالي وهاتوا منادى ينادى فى كل حته فى المحروسة ولما تلاقوها أبقوا تعالولى وألف واحد يدلوكم عليا أنتم بس تقولوا عايزين بيت الشيخة حنفى.
-       الله الله  أنتى  مش أسمك الشيخة سوكة ؟.
-       لا لا لا أنا أسمى الشيخة حنفى .... ما تيجى ترقص معايا سامبا يا عم الحاج.
إرسال تعليق